فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima

پیگیری « بیماری‌ّهای خاص» هنرمندان درصورت تصویب بیمه بالای ۵۰ سال!

مشاور عالی معاونت صنایع‌دستی کشور درحالی خبر از پیگیری «بیماری‌های خاص» هنرمندان و صنعتگران را درصورت تصویب بیمه بالای ۵۰ سال پیشکسوتان صنایع‌دستی می‌دهد که تعداد بسیاری از سازندگان سازهای زخمه‌ای، بافندگان سنتی، شعربافان، ملغمه‌کاران، شیشه‌گران و سفالگران در معرض ابتلا به بیماری‌های ناعلاج و تنفسی قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه صنایع‌دستی ـ اینکه روزانه چه تعداد هنرمند و صنعتگر به‌دلیل سرو کار داشتن با مشاغل بیماری‌زا جان می‌دهند هنوز مشخص نیست. اما آنطور که مشاور عالی معاونت صنایع‌دستی می‌گوید: بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی مثل، سفالگری، شعربافی و بافندگی سنتی در وضعیت غیرسالمی که کارگاه‌های صنایع‌دستی دارند به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند.
 
این درحالی است که تاکنون نه‌تنها سازندگان سازهای سنتی به‌دلیل اسنتشاق سم آرسنیک و سیانور و ملغمه‌کاران به‌دلیل ارتباط مستقیم با جیوه دچار بیماری‌های تنفسی شده‌اند که سفالگران نیز به‌دلیل سربی که در لعاب سفال به‌کار می‌رود در معرض بیماری‌های خطرناک قرار گرفته‌اند.
 
با این‌وجود پیگیری‌های خبرنگار CHN از نهادهای مختلف و مرتبط با بیماری‌های خاص نشان می‌دهد که هنوز هیچ طرحی برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران حوزه هنر و صنایع‌دستی تعریف نشده است، در این میان معاونت صنایع‌دستی تنها نهادی محسوب می‌شود که علاقمند به پیگیری بیمه هنرمندان مبتلا به بیماری‌های خاص است اما مسئولان‌اش همچنان تاکید دارند که پیگیری بیماری‌های خاص هنرمندان درصورت تصویب بیمه بالای 50 سال است.
 
«جواد عابدی» مشاور عالی معاونت صنایع‌دستی و «کامران سبزمیدانی» مدیر کل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی معاونت صنایع دستی کشور تجهیز و استانداردسازی‌ کارگاه‌های صنایع‌دستی و تلاش برای تصویب و اجرای بیمه بالای 50 سال هنرمندان صنایع‌دستی را تنها راه پیگیری بیماری‌های خاص هنرمندان و صنعتگران این حوزه می‌دانند.
 
«سید جواد عابدی» در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: درحال‌حاضر بسیاری از افراد در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی دچار بیماری‌های تنفسی هستند و علت بیشتر این بیماری‌ها به کیفیت نامطلوب و غیراستاندارد کارگاه‌ها برمی‌گردد.
 
به اعتقاد او، شعربافان کاشان در وضعیتی بسیار نامناسب در کاشان مشغول به فعالیت‌اند و سفالگران میبد به‌دلیل سروکار داشتن با سرب لعاب سفال مبتلا به بیماری‌های خاص شده‌اند. این‌درحالی است که گازهای متصاعد شده جیوه در ملغمه‌کاری سبب سرطان شده و مواد اولیه‌ای که در هنرـ صنعت شیشه به‌کار می‌رود بسیار خطرآفرین است.
 
به‌گفته عابدی، تمامی بیماری‌های بالا و موارد گفته شده به رعایت اصول سلامت و بهداشت کارگاه‌ها برمی‌گردد و هم‌اکنون تلاش معاونت صنایع‌دستی در جهت استانداردسازی و تامین سلامت هنرمندان و صعنتگران است. چنانچه معاونت‌های صنایع‌دستی در استان‌ها با دادن پروانه تولید و کارت تاسیس به نظارت از کارگاه‌های صنایع‌دستی می‌پردازند. هرچند که برخی ازکارگاه‌ها همچنان به‌طور سنتی و قدیمی فعالیت می‌کنند و از دسترس معاونت‌های صنایع‌دستی خارج هستند.
 
بیماری‌های خاص زیر چتر بیمه بالای 50 سال!
 
عابدی که معتقد است بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های تنفسی بالای 50 سال قرار دارند بنابراین، طرح حمایت از آن‌ها در معاونت صنایع‌دستی زیر مجموعه طرح بیمه بالای 50 سال قرار می‌گیرد. طرحی که تصویب آن نیازمند بودجه و اعتبارات کلانی است و اجرایی شدن‌اش 2 سال به طول می‌انجامد.
 
مشاور عالی معاونت صنایع‌دستی کشور همچنین به برخی از هنرمندان و صنعتگران اشاره می‌کند که از قرار گیری زیر چتر حمایتی دولت خودداری می‌کنند. به‌گفته عابدی این دسته از هنرمندان با متصل شدن به سیستم صنایع‌دستی می‌توانند از خدمات حمایتی و پوشش بیمه‌ای بهره‌مند شوند.  
 
او همچنین افزود: با اینکه طرح بیمه بالای 50 هنوز بررسی و تصویب نشده است اما معاونت صنایع‌دستی در فاز اول این طرح فعالیت‌های خود را برای شناسایی پیشکسوتان و هنرمندان بالای 50 سال آغاز کرده است.
 
پوشش عادی بیمه جواب نمی‌دهد!
 
بااینکه متولیان میراث‌فرهنگی معتقدند، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص با اجرای طرح بیمه بالای 50 سال می‌توانند از خدمات حمایتی بیمه استفاده کنند اما بسیاری صنعتگران و هنرمندان این حوزه می‌گویند، بیمه هیچگونه پوشش خاصی از  بیماران حوزه هنر و صنایع‌دستی نکرده   و درصورت بیمه شدن آن‌ها هیچ کمکی به بهبودی وضعیت این افراد صورت نمی‌گیرد.   
 
پیش از این خسرو گلشنی سازنده ساز سه‌تار به خبرنگار CHN گفته بود، بیمه هیچ پوشش خاصی از بیماران تنفسی حوزه هنر و صنایع‌دستی نمی‌کند و عباس شیردل رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان نیز به تهیه طرح ویژه‌ای اشاره کرد که معاونت صنایع‌دستی باید از هنرمندان و بیماران این حوزه داشته باشد. چراکه پوشش عادی بیمه به‌تنهایی جواب نمی‌دهد.
 
 
حمایت از بیماران خاص، مستلزم همکاری تمامی نهادهای مرتبط
 
عابدی با تایید گفته‌های هنرمندان و صنعتگران هم می‌گوید: بیمه هر پوششی که برای فرد عادی دارد برای بیماران خاص هم در نظر می‌گیرد. واقعیت اینست که ما برای این بیماران که تعداد آن‌ها محدود است پیش‌بینی خاصی انجام نداده‌ایم و ازآنجایی‌که این افراد در اهداف معاونت صنایع‌دستی قرار دارند اما هم‌اکنون  در اولویت قرار ندارند
 
به‌گفته مشاور عالی معاونت صنایع‌دستی، ما جمعیت بزرگتر و پیشکسوتان بالای 50 سال را هدف قرار دادیم. موضوع بیماران خاص نیز زیر مجموعه این طرح و در اولویت بعدی قرار می‌گیرد و در زمان خودش بررسی می‌شود.
 
در این میان سبزمیدانی ادامه داد: اگر بخواهیم برای یک طیف خاصی شرایط خاصی را در نظر بگیریم همه سازمان‌ها مکلفند همکاری کنند. زمانی‌که با بیمه هنرمندان آن‌ها را یک قدم جلو می‌بریم به مراتب دولت در فکر آن است که در بحث بیماری‌های خاص سرمایه‌گذاری هم انجام دهد.  
 
او گفت: همانطور که بحث بیمه اجتماعی برای سازمان میراث‌فرهنگی اهمیت دارد، بیماری‌های خاص صنعتگران و هنرمندان هم برای معاونت صنایع‌دستی دارای اهمیت است و این هم بعد از گام اول و بیمه پیشکسوتان صورت می‌گیرد.
 
سبزمیدانی تاکید کرد، با اینکه موضوع بیماری‌های خاص شرایط خاصی را می‌طلبد. قطعا جلسات متعددی با بیمه و وزارت کار خواهیم داشت.
 
گزارش؛ مریم جلیلوند  


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.